Izbira imena podjetja ali blagovne znamke je pomembna – ne samo za vas, temveč tudi za vaše stranke. A kako se lotiti iskanja in na kaj morate biti pozorni?
Osnovna pravila izbire imena
Prvo vprašanje pri izbiri blagovne znamke je, ali jo boste registrirali.
⇒ Če je odgovor da, morate izbiri posvetiti več pozornosti in upoštevati tudi zakonska določila.
Že registrirane blagovne znamke najdete v Podatkovni bazi Urada RS za intelektualno lastnino in na TMview, ki vključuje podatke iz več kot 40 držav.
Mi pa se bomo v prispevku osredotočili na ustvarjalni vidik iskanja imen.
Osnovne zakonitosti izbire
Dobro ime podjetja ali blagovne znamke je:
- Prosto, nihče drug ga ne uporablja na trgih, kjer ste prisotni.
- Kratko in preprosto, lahko ga je izgovoriti in si ga zapomniti.
- Nima neželenih pomenov na tujih trgih, kjer delujete.
- Inovativno, ni generično.
- Povezano z vašim izdelkom ali storitvijo.
- Pripoveduje zgodbo.
Kje iskati ideje za ime blagovne znamke
Besede, besedne zveze in izpeljanke začnite iskati pri sebi, svojem podjetju in vrednotah, dejavnosti, ki jo opravljate, izdelkih ali storitvah, ki jih tržite, in rešitvi, ki jo ponujate kupcem.
- Ime je lahko kar vaše osebno ime; za tako rešitev so se odločili pri Adidasu (začetnice imena in priimka Adija Dasslerja), Toyoti (ustanovitelj Kiichiro Toyoda) in Hewlett Packardu (ustanovitelja William Hewlett in David Packard sta metala kovanec, čigavo ime bo na prvem mestu).
- Povzamete lahko ime mesta, kjer je sedež vašega podjetja; Nokia je poimenovana po finskem mestu, podjetje CISCO je ime dobilo po San Franciscu, pivo Budweiser pa so že v 13. stoletju varili v češkem mestu Budweis (České Budějovice).
- Kot navdih lahko uporabite zgodovino ali umetnost; športni gigant Nike je ime dobil po grški boginji zmage, Starbucks po liku iz pustolovskega romana Moby Dick (prvotna ideja je bilo ime ladje iz istega romana, in sicer Pequod).
- Pogoste so tudi kratice oziroma sestavljanke delov besed; IBM pomeni »International Business Machines«, Durex v sebi skriva »Durability, reliability, and excellence«, VW je Volkswagen ali po naše ljudski avto. Vodafone predstavlja »VOice DAta FONE«, Intel pa »Integrated Electronics«.
- Pijača, ki jo pije ves svet, je ime dobila po svojih dveh sestavinah: kokinih listih, ki jih ni več v Coca-Coli, in kola oreščkih, ki vsebujejo kofein. Ime Sony izvira iz besede sonus, ki pomeni zvok, Nikon pa je okrajšava za Nippon Kogaku in pomeni japonsko optiko. Krema, ki so jo uporabljale že naše babice, je ime dobila iz latinskega pridevnika snežno bel – Nivea, športna blagovna znamka Reebok pa si ga je izposodila od rheboka, vrste afriške antilope.
- In še naša najljubša: kocke LEGO so izpeljanka danske besedne zveze »leg godt«, kar pomeni igraj (se) dobro.
Uporaba imena na spletu
Ime blagovne znamke bo tudi vaša spletna domena, zato uporaba šumnikov ni najbolj zaželena, a če delujete samo na slovenskem trgu, slednje ne predstavlja večje težave.
kar lahko preverite pri ponudnikih spletnih gostovanj.
Tisti, ki poslujete ali načrtujete poslovanje zunaj Slovenije, preverite tudi domene z mednarodnimi končnicami, na primer .com.
Če ste našli dobro ime za blagovno znamko, a je domena zasedena, ne obupajte, temveč poiščite izpeljanke imena in znova preverite proste domene.
Testirajte, testirajte in še enkrat testirajte
Novo ime morate seveda testirati. Nujno. Če poslujete sami, testerje poiščite zunaj delovnega okolja – to so lahko vaši prijatelji, znanci in družinski člani. Kaj hitro se namreč zgodi, da se nam neka ideja zdi odlična, odziv drugih pa je mlačen. Testiranje morate opraviti, preden ime pošljete na trg, da se izognete stroškom razvoja neprimernega imena, iz katerega bosta izhajala tudi vaš logotip in celostna grafična podoba.
V večjih podjetjih imena preizkusite pri sodelavcih in že v fazo zbiranja predlogov vključite več ljudi. Komunikacija naj bo odprta in sproščena – ko zbirate ideje, ni čas za kritiko in so vsi predlogi dobrodošli, saj lahko tudi »čudne« ideje na koncu dajo inovativno rešitev.
Kako odkriti napake pri svoji izbiri
Izbira imena je – tako kot podjetništvo samo – proces, kjer so prisotne napake in tudi možnosti za izboljšave. Ne izdelajte ideje do konca, ne da bi jo testirali, in ne bojte se imena spremeniti, če ugotovite, da ne deluje.
Svetovno znana spletna aplikacija, ki je začela svojo pot pod delovnim imenom »Sky peer to peer«, si je najprej zamislila ime Skyper, a ker so bile te spletne domene zasedene, danes po vsem svetu uporabljamo Skype. Zasedena je bila tudi domena Echo Bay, zato izdelke kupujemo in prodajamo na spletni platformi eBay.
in s tem ni prav nič narobe.
Iskanje imena blagovne znamke je igra besed in simbolov
Najti pravo ime za novo podjetje ali blagovno znamko nikakor ni lahka naloga, a je lahko zabavna. Igrajte se z jezikom, besedami in črkami, iščite simbole pri sebi, ekipi in svojem izdelku ali storitvi.
Razmislite, kako v resnici pomagate svojim strankam, s čim vas povezujejo, ozrite se v zgodovino, literaturo in tuje jezike ter poiščite ime, ki bo vas in vaše podjetje popeljalo v prihodnost.
(copywriting in copy-editing) ter prevodih za vaša marketinška besedila
pomagamo tudi mi?
Kontaktirajte nas.