x

facebook – mala ali velika začetnica
5
45
Slovenski pravopis / 06. Marec 2020

facebook – mala ali velika začetnica?

 

Če mislite, da vam dajemo navodila za uporabo Facebooka, se motite.

V tokratnem Leemetinem članku bomo razrešili dilemo, kdaj že večkrat omenjeno družbeno omrežje pisati z veliko in kdaj z malo začetnico, saj pomena nista enaka.

 

Facebook ali facebook?

Težko pričakujemo, da bodo pravopisna pravila prinašala rešitve za vsa nova poimenovanja. Da boste znali razlikovati med zapisoma Facebook in facebook, v nadaljevanju navajamo razlago in nekaj praktičnih primerov rabe strokovnjakov iz Jezikovne svetovalnice.

Ne samo Facebook, temveč tudi Instagram, Snapchat, Twitter, Tumblr, TikTok, Google so imena družbenih omrežij, spletnih storitev, korporacij idr. – stvarna lastna imena, ki jih pišemo z veliko začetnico, denimo Nike, Amazon, Mimovrste, Mladinska knjiga ali Spar.

Toda vseh naštetih imen ne smemo mešati z njihovimi logotipi, ki so pogosto v celoti zapisani z malimi črkami, na primer adidas, amazon, nike, facebook, twitter ipd.

Za lažje razumevanje: logotip je zaščitena grafična podoba, v kateri sta pogosto pomembna tip pisave in barva črk, vendar tega znaka navadno ne prenašamo v besedilno rabo. Besedilno namreč uporabljamo samo besede, pri katerih velika začetnica dokazuje, da gre za lastno ime.

 

Noben zapis torej ni napačen,
raba velike oziroma male začetnice pa je odvisna od namena sporočenega.

 

Kdaj uporabiti veliko/malo začetnico?

Na prvi pogled se morda zdi, da med zapisoma Facebook in facebook ni razlike, vsekakor pa ne gre za pravopisno napako.

 

Velika začetnica

Podobno kot Twitter, LinkedIn, Tumblr idr. je Facebook ime spletnega portala, tj. stvarno lastno ime, kot je lastno vaše osebno ime, zato ga pišemo z veliko začetnico.

 

Mala začetnica

V nasprotnem primeru, tj. pri zapisu z malo začetnico (facebook), mislimo na družbeno omrežje nasploh, ki je občno ime, kamor potemtakem uvrščamo tudi vsa druga. Gre za stvar avtorjeve presoje in priljubljenosti besede.

  • Če npr. rečemo, da nosimo adidaske (občno ime), ne poimenujemo konkretno športne obutve znamke Adidas (lastno ime), temveč športne copate na splošno, ki so lahko katere koli znamke.
  • Podobno je z wordom ali windowsi, saj z uporabo velike začetnice mislimo na točno določen program oziroma operacijski sistem, katerega lastnik je ameriško računalniško podjetje Microsoft, medtem ko zapis z malo začetnico (primer: Seminarsko nalogo sem pisala v wordu.) kaže na urejevalnik besedil katerekoli znamke.
  • Tudi pri poimenovanju avtomobilov je približno enako, saj so avtomobilske znamke stvarna lastna imena, pisana z veliko začetnico. ⇒ Primer: Avtomobilska znamka Mercedes je še vedno simbol za prestiž in kakovost.
  • Po drugi strani pa mercedes predstavlja posplošeno ime za avtomobil, lahko celo katere koli znamke, tj. je občno ime ⇒ Primer: Pripelji že svojega novega mercedesa, da ga vidimo in ocenimo., ki ga pišemo z malo začetnico.
  • Poglavje zase je denimo internet, ki pomeni medmrežje, torej ni lastno ime, znamka ali podjetje, zato se vedno in povsod piše z malo začetnico.

 

Kako vedeti, katera oblika je pravilna?

Pisanje z veliko oziroma malo začetnico nam lahko nemalokrat povzroča težave, saj nismo prepričani, katera oblika je pravilna. Pomembno je razlikovati, kdaj gre za stvarno lastno in kdaj za občno ime.

  • V prvem primeru namreč vedno uporabimo veliko začetnico (ko gre za konkretno znamko Facebook, Twitter in Mercedes),
  • medtem ko se občna imena vedno pišejo z malo začetnico, saj so splošno poimenovanje za izdelke, proizvode katere koli znamke, denimo adidaske, najkice, peugeot itd.

 

Članek je nastal v sodelovanju s Filozofsko fakulteto UM,
Oddelkom za slovanske jezike in književnosti,
s študentko Ano Korošec.
Ana, odrezala si se odlično! smiley

 

Podobni članki

26. Junij 2020
rodilnik, uporaba rodilnika, raba rodilnika
Slovnica
3 MIN
77
pogled
  Napisati ne je včasih težko, postaviti predmet stavka ob zanikanju v ustrezen sklon (rodilnik ali tožilnik) je težje, naučiti s...
30. November 2012
Jezikovne dileme
MIN
85
pogled
Le vprašanje časa je bilo, kdaj bomo v jezikovnem blogu nekaj besed namenili slovenski posebnosti - dvojini. Čeprav smo nanjo po...